DAY 5 | KERABU DAGING ALA THAI MEK JAJA!

10/14/2014 Unknown 0 Comments

Masuk hari ke5, dan sebenarnya saya sudah terbabas ni. Orang lain dah hari ke7 dah... Harus kejar! 

Baiklah, hari ke5 semua orang story pasal resipi masakan masing-masing. Mabeles! Delicious! Sedap! Menyelerakan! 

Saya pun tak nak kalah hokeh! Saya pun ada resipi saya sendiri. Walaupun benda saya masak ni memang dah berzaman timbul, saya kasi olah bahan-bahannya dan cara masaknya hingga menjadi semudah membaca ABC di tadika! Kerlassss tak perumpamaan saya kasi, ABC di tadika terus! 

KERABU DAGING ALA THAI MEK JAJA! 

Ambil pen dan kertas dan salinlah. Kalau nak lg syok, sambungkan laptop pada wayar printer, kasi print resipi mudah di bawah ini. Lagi senang dan cepat pantas! 

Bahan-bahan :
  • 500gram daging lembu
  • Sedikit sos ikan
  • Sedikit manisan khas from Thailand
  • 5 ulas bawang merah (Dimayang)
  • 2 ulas bawang putih (Diketuk saja)
  • 1 batang serai (Dihiris halus)
  • 2-3 biji limau nipis (Perah jusnya)
  • Daun ketumbar 





Cara Menyediakan Kerabu Daging Ala Thai "Mek Jaja " :

  1. Bersihkan daging, potong nipis-nipis dan rebuskan sehingga empuk. Simpan sedikit air rebusan daging itu.
  2. Bawang merah dimayang, begitu juga serai dan daun ketumbar, dihiris nipis dan halus. Tomato dipotong dadu manakala bawang putih ditumbuk sekali dengan belakang pisau besar tu. Dush! Sekali je tau, nak bawang putih tu dalam keadaan "lenyek" kasar.
  3. Kemudian, masukkan kesemua bahan-bahan tadi ke dalam mangkuk besar. Perasakan dengan sos ikan dan juga manisan tu kalau ada. Kalau tak ada manisan ni pun tak menjadi masalah. Gaulkan sehingga semuanya sebati. Gaul, gaul, gaul....ngap seketul! SEDAP!!!! Apabila sudah sebati, cukup masin manisnya, SIAP!!!
Hasilnya ;


Ringkas tetapi sedap! Tak cuba anda tak tahu...
Sementara daging korban tu masih banyak dalam peti ais, bolehlah pelbagaikan masakan daging tu kan... Hari ini apa kata cuba masak Kerabu daging pula. Esok, singgang daging, lusa daging blackpepper ke...

Okla, nak g sekolah dah. So, selamat mencuba semua!

0 comments: