Kenapakah Saya dan Anda Memerlukan Suplemen?

11/07/2013 Unknown 0 Comments

Kenapa? Kenapa? dan Kenapa saya memerlukan suplemen?

Soalan ini sering bermain di fikiran kita bukan. Ada yg memandang sinis soalan ini, dan akan menjawab, "Saya sihat, saya tidak perlukan ini semua! Makanan yg sedia ada skg mencukupi"... Jika tidak salah, anda pun pasti pernah terfikirkan jawapan ini juga kan? Hihihihi....Jom tgk sebab-sebab sebenar kt memerlukan suplemen ni. 

Antara sebab kenapa kita perlu mengambil suplemen :

  • Pencemaran : Kita sering terdedah terhadap pencemaran alam sekitar dan radikal bebas yang boleh menjejaskan kesihatan tubuh badan kita. 

  • Pemakanan yang tidak seimbang : Kebanyakan rakyat Malaysia tidak mengambil peduli terhada diet yang seibang. Ramai yg mengambil mudah hal ini dengan alasan, "Makan hanya untuk kenyang", maka mereka mulalah mengambil makanan tanpa mempedulikan kesihatan mereka. Penyerapan nutrien dari makanan juga akan terganggu akibat pengambilan kafein, gula dan garam berlebihan. BAHAYA!!!

  • Nutrisi makanan semakin berkurang : Kebanyakan makanan sekarang telah hilang nutrien terutamanya makanan yang dijual di kedai makan dan restoran makanan segera. Buah-buahan dan sayur-sayuran mungkin terjejas dan tercemar akibat racun serangga atau bahan kimia lain.

  • Pengambilan ubat secara berlebihan : Pengambilan ubat berlebihan mampu mengganggu sistem di dalam tubuh.

  • Gaya hidup yang tidak sihat : Ramai daripada kita yang mengamalkan gaya hidup tidak sihat seperti kurang bersenam atau bersukan dan merokok. 

Ini merupakan antara sebab kenapa kita memerlukan suplemen. Jangan memandang enteng mengenai hal ini semua.  


 
"Kesihatan merupakan tenaga, kecergasan dan kesejahteraan yang mana kita hanya akan sedar kehadirannya pabila kita merasai dan melihatnya. Sesungguhnya kehidupan yang sihat adalah sesuatu yang amat berharga"

0 comments: