10 "B" Untuk Tangani STRESS

7/06/2015 Unknown 0 Comments

STRESS? Apakah itu stress sebenarnya?

Stress ini adalah satu keadaan gangguan emosi, pemikiran dan fizikal seseorang. Seringkali dalam kehidupan kita, pekerjaan dan pembelajaran adalah  dua faktor utama membawa gejala kerunsingan sehingga keadaan ketegangan atau stress. Manusia seringkali mengadu bahawa dia mengalami stress, 'tension' atau tegang. Peningkatan gejala stress dalam kalangan pelajar seringkali dikaitkan dengan faktor persekitaran semasa khususnya menjelang musim peperiksaan. Senario ini serupa apabila kita menyatakan bahawa kita tiada 'mood', atau kita tiada minat untuk belajar. Bagi golongan dewasa, stress seringkali melanda kehidupan berikutan masalah kewangan dalam rumahtangga. 
Sumber : http://pmr.penerangan.gov.my
 


Punca-punca boleh berlakunya stress : 


Jadi, apa cara penyelesaiannya?  

Cuba kita semua amalkan 10 B yang disarankan seperti di bawah ini. 



 Elakkan diri kita semua daripada gejala stress. Ini kerana stress yang teruk boleh mendatangkan bahaya kepada diri kita, dan jangan terkejut jika stress itu boleh membawa MAUT! 

Semoga perkongsian sedikit sebanyak ini dapat membantu kalian semua dalam menangani masalah STRESS. Sudi-sudikanlah untuk share bersama kenalan semua jika perkongsian ini dapat membantu anda.

0 comments: